Norsk musikkbransje – mot- eller medstrøms?

by

Forbrukerrådet var i går kveld invitert til å innlede en panedebatt i regi av Gramart for å skal snakke om potensialet for streaming; hva forbrukerne vil ha og utfordringer knyttet til dette.

Kort oppsummert var våre poenger disse:

  • Etter mye feiling, er det norske digitale musikkmarkedet et forbilde for både andre land og andre innholdsbransjer.
  • Forbrukere finner seg ikke i dårlige, dyre og kompliserte tjenester. Vi vil møtes som kunder, og ikke som potensielle lovbrytere.

Neelie Kroes, visepresidenten i Kommisjonen, og kommissær for den digitale agenda uttalte følgende i en tale i slutten av januar:

“First, growth in consumer expectations. They expect an offer that is open rather than limited, “on demand” rather than on a fixed schedule, interactive and targeted rather than passive and controlled. We cannot ignore that: because these days if consumers don’t get what they want, they won’t be afraid to switch off.”

Kroes er opptatt av å få det europeiske markedet til å fungere. For å utløse dette potensialet, må alle ledd i næringskjeden innrette seg, og kanskje innrømme noen nederlag.

Innholdsbransjens tjenesteportefølje må bygges rundt en kundeterminologi, og ikke noe annet. Opphavsretten er god, det er forvaltningen av den som må endres.

For det er ikke til å stikke under en stol at mye av den manglende respekten for opphavsretten tilbakeføres til rettighetshaverne selv.

Rettighetshaverne har i dag:

• Beskyttelse gjennom materiell rett

• Beskyttelse gjennom prosessuell rett

• Beskyttelse gjennom kontraktsrett

• Beskyttelse gjennom kontrakter

• Beskyttelse gjennom teknologi

• Beskyttelse gjennom lovbeskyttelse av teknologien

Samtidig er digitale tjenester holdt utenfor formell forbrukerlovgivning i Europa. Dermed er det etter vår mening en opplagt ubalanse i kontraktsforholdet mellom kjøper og selger.

I tillegg er opphavsrettens synlighet siste 12 måneder knyttet til dette kanskje noe ubalanserte utdraget:

Resonansen dette har hos kundene, har lenge vært klart. Samtidig begynner den tapte generasjonen, de som har vokst opp med fri tilgang, å bli politisk aktive, og vips, så har man f. eks. Piratpartiet med mandat i EU og i enkelte lands parlamenter. Det sier etter min mening mye om de politiske virkningene av det arbeidet innholdsbransjen har lagt ned de siste 15 år.

Verken kjøper eller selger er tjent med at opphavsretten blir borte. Den utgjør et nødvendig fundament for skapende krefter. Samtidig vil forbrukerne ha gode tjenester, vi vil ha lovlige tjenester, vi vil ha konkurranse og vi vil betale!

Stikkord: ,

5 kommentar to “Norsk musikkbransje – mot- eller medstrøms?”

  1. Lovbrudd, eller mangefullt utviklede streamingtjenester? « frdigi Says:

    […] frdigi Forbrukerrådets blogg om digitale tjenester « Norsk musikkbransje – mot- eller medstrøms? […]

  2. børge / forteller Says:

    >Den utgjør et nødvendig fundament for skapende krefter.

    Men gjør den virkelig det? Det var da fryktelig mange skapende krefter før de første opphavsrettslovene på 16-1700-tallet? Og selv etter det, mens bokbransjen i USA trykket bøkene til forfattere fra andre land uten å betale for seg, så fortsatte jo forfatterne i disse andre landene å skrive?

  3. Thomas Nortvedt Says:

    Ja, det mener vi virkelig at den gjør. Både de idelle og økonomiske rettighetene trenger et vern, og det er lite usikkerhet knyttet til den chilling effekt på både produksjon og publisering av verk fraværet av opphavsrettigheter ville hatt..

    Forvaltning og rekkevidde/utstrekning av rettighetene er det likevel all mulig grunn til å diskutere, noe vi også gjør..

  4. børge / forteller Says:

    Det kan godt være at det er ønskelig. Jeg vet ikke hva jeg mener om det selv, men det kan jeg lett se. Kanskje det å gi monopol til noen er ønskelig i disse tilfellene.

    Men jeg klarer ikke å se at det kan være nødvendig. Fantes det altså ingen skapende krefter i Europa før 16-1700-tallet, eller enda senere i andre deler av verden? Eller var ikke et slikt vern nødvendig for skapende krefter den gangen, men har blitt det nå? Hvordan skjedde i såfall det?

  5. Thomas Nortvedt Says:

    Det er en laaaaang historie, men mye av vernet oppstod gjennom behov på forleggerhold, med utgangspunkt i spredningen og mangfoldiggjøringen av bokverk, sjekk artikkelen på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_copyright_law.

    Balansen mellom opphavsmenn, samfunnet og enkeltindivider er hele tiden under diskusjon, og vi mener vel at enkeltindividene, dvs. forbrukerne/kjøperne, er blitt forfordelt i de siste tiåerne, og at balansen må rettes opp.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: