– Gi kunden det kunden vil ha

by

Visepresident Neelie Kroes i EU-kommisjonen holdt i går en tale i Parlamentet, der hun tok for seg hvilke rammevilkår og muligheter som omfavner den kreative og innholdsbaserte tjenestesektoren.

Hun skryter, om ikke akkurat uhemmet av musikkbransjen, men sier samtidig klart i fra om at de andre innholdsleverandørene har en jobb å gjøre for å nå det åpenbare potensialet overgangen til digitale tjenester medfører.

I sin beskrivelse av hva vi forbrukere forventer og krever, plasserer Kroes forbrukeren utvetydig i rollen som etterspørrer i markedet; forbrukeren må sees på som en aktør tilbyderleddet ikke har råd til å ignorere, heller enn en aktør som trenger beskyttelse mot sterke motparter:

«First, growth in consumer expectations. They expect an offer that is open rather than limited, «on demand» rather than on a fixed schedule, interactive and targeted rather than passive and controlled. We cannot ignore that: because these days if consumers don’t get what they want, they won’t be afraid to switch off.»

For forbrukersiden er denne markedsmessige tilnærmingen til vår rolle både på godt og vondt, og det er ikke alltid like enkelt å finne seg til rette. Men det er helt klart at vi ønsker å fremstå som «victor rather than victim of cirumstance.»

Vi er også glade for at Kroes er klar i sin omtale av utbredelse av kapasitetshungrig innhold levert over internett som et insitament for ISP’er til å endelig ha et foretningsgrunnlag for å bygge ut, heller enn en trussel mot et eksiterende innholdsmarked. Det er sånn det må være i en innovativ økonomi!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: