Veike retningslinjer for adferdsbasert markedsføring

by

Mye av eksistensen til selskaper som Facebook og Google bygger på muligheten til å personifisere reklame ut fra de sporene vi legger igjen på nett, såkalt adferdsbasert markedsføring på nett eller ”online behavioral advertising” (OBA). At dette har opplagte utfordringer for person- og forbrukervernet er lett å se.

For å ta tak i noen av disse utfordringene har nå The Interactive Advertising Bureau blitt enige med resten av bransjen om en form for selvregulering, en såkalt ”Best Practice Recommendations” for å sikre at denne formen for overvåkning skjer innenfor visse grenser.

BEUC, organisasjonen som samler de aller fleste europeiske forbrukerorganisasjonene, har nå sett nærmere på anbefalningene, og er ikke spesielt imponert.

Som ofte blir problemet definert som et informasjonsproblem som kan løses med mer informasjon – i denne sammenhengen med et klikkbart ikon på sider som benytter seg av OBA.

BEUC påpeker i brev til Mr. Jacob Kohnstamm, Chairman of the Article 29 Working Party flere svakhetene ved selvreguleringen:

  • Retningslinjene dekker langt fra alle aktørene, og heller ikke alle sidene ved denne typen markedsføring. At retningslinjene er frivillige hjelper heller ikke.
  • Å benytte et symbol på nettsidene er langt fra tilstrekkelig. Det er en kjensgjerning at få klikker seg videre og faktisk leser informasjonen.
  • Og skulle man faktisk lese informasjonen, er den ubalansert og dekker over alvorlige personvernmessige sider ved denne formen for markedsføring.

Det er derfor ikke vanskelig å være enige med BEUC når de ber om at bekymringen for bransjens selvregulering må tas på alvor.

For vi er ikke i tvil om at vårt personvern på nett fortjener bedre beskyttelse enn uforpliktende og veike retningslinjer.

 

Stikkord: , ,

Én kommentar to “Veike retningslinjer for adferdsbasert markedsføring”

  1. Bransjenorm for atferdsbasert reklame avvist av EUs uavhengige personvernråd « frdigi Says:

    […] denne måneden skrev vi at The Interactive Advertising Bureau (IAB) sammen med resten av bransjen (EASA) var blitt enige om […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: