Norsk bokbransje: Nå også med magnetbok

by

Et halvt år etter forlagenes lanseringen av Bokskya, tar nå også en av bokhandlerne (som også eies av forlagene)  steget ut i det digitale markedet. Bokskya har så langt ikke vist seg som noen nevneverdig suksess, og ut fra det vi kan lese i artikkelen på digi.no, er det vanskelig å se at magnetkort-bøker er løsningen for hverken bokbransjen eller norske bokkjøpere.

For det første: å ha en digital satsing for folk som ikke vil laste ned bøker? For Norli Libris er det vel den beste løsningen de kan komme opp med  uten å samtidig undergrave sin egen, fysiske eksistens. Men for oss brukere? Lederen for Norli Libris e-handelsavdeling, Caroline Heitmann, sier at vi nå får muligheten til å kjøpe et fysisk produkt. Men vi har jo allerede mulighet til å kjøpe et fysiske produkt;  papirboka.

Og hvorfor ikke tilpasse produktet til de leserne som allerede er på markedet? Vi overstrømmes av nett- og lesebrett om dagen, og i denne floraen fremstår Kibano Digireader versjon Norli Libris mer som ugress. Dersom problemet er at kundene ikke evner å kjøpe digitalbøker på nett, hvorfor ikke tilby dem en hjelpende hånd i bokhandelen og bistå med enkel nedlasting. Problemet er vel  heller at det knapt finnes norske bøker å laste ned?

I Forbrukerrådet er vi opptatt av hvilke vilkår produktet leveres under. Vi har ikke sett noen brukervilkår eller personvernspolicier for brettet, men prisen kan vi ane noe om. Momsfritak trekkes frem som et pre for denne løsningen, men akkurat hvordan, er vanskelig å se. I artikkelen i Digi.no står det «…Men Heitmann forteller til digi.no at prisen mest sannsynlig blir den samme for Digikort-bok som for en bok du laster ned over nettet.» Hvorfor?

Og når vi er inne på pris. Lesebrettet til Norli Libris vil ha en ordinær pris på 2 000 kr. I tillegg kommer selvfølgelig bøkene med ny-pris på 350 kr, dersom du i det hele tatt finner den boka som du leter etter. En Kindle til sammenligning koster i overkant av 600 kr. Bokprisen er ofte en tredjedel og tilbudet har tilnærmet ingen grenser, så fremt du da ikke ønsker bare norske bøker.

Hvorfor lærer ikke bokbransjen av musikkbransjens lange og kronglete vei mot lyset (se f.eks. Ringles og SlotMusic). Vi vil ha produktet deres og vi vil betale for dem, men ikke på premisser som kun har til hensikt å bevare gamle strukturer og foretningsmodeller.

Stikkord:

4 kommentar to “Norsk bokbransje: Nå også med magnetbok”

  1. Thomas BrevikBrevik Says:

    Du er vel litt vel optimistisk på vegne av Kindleprisen. Den ligger like under 1000lappen om man tar med moms, toll og frakt.

    • Thomas Nortvedt Says:

      Det er fullt mulig vi skulle ha researched dette nærmere, i stedet for å forholde oss kun til artikkelen på digi.no.

      Heldigvis var ikke dette hovedpoenget i denne omgang:-)

  2. Caroline Heitmann Says:

    -Elektronisk blekk er en patentbeskyttet teknologi, som gjøre at produksjon av lesebrett med e-blekk er nokså kostbart. Lesebrettene har en intropris på 1499. Det ligger ingen høye marginer til bokhandler i denne prisen.

    -E-bøker på Digikort forventes å ligge prismessig på nivå med nedlastbare e-bøker. Det er ikke riktig at de vil være priset til 350 kroner per bok. Prising er imidlertid opp til hvert enkelt forlag. Mange nye e-bøker ligger på rundt 250 kroner, som er ca 100 kroner lavere enn papirbokprisen. Av det totale utvalget norske e-bøker på libris.no ligger ca 1/3 under 100 kroner. Mer enn 1000 ligger i sjiktet 100-200 kroner. Kun noen få er priset over 200 kroner. Uten 25 % moms kunne e-bøkene vært priset lavere.

    -Lesebrett har mange fordeler. Brettene er lette, skriften kan forstørres kraftig, brettene egner seg godt til lesing ute, også i sollys. Skjerm i elektronisk blekk gir en svært behagelig leseopplevelse.

    -Det er ikke riktig at vi oversvømmes av lesebrett. Når Norli Libris lanserer sitt lesebrett, er tilbudet økt til 2 modeller for lesebrett med integrert online bokhandel med norske e-bøker.

  3. Thomas Nortvedt Says:

    Den gang Bokskya ble introdusert, brukte bokbransjen mye ressurser på å forklare hvorfor alle kritikere tok feil, og nå er vi der igjen.

    Norske brukere hungrer etter gode, lovlige løsninger, men blir ikke tilbudt annet enn det en vertikalt integrert bransje finner for godt for seg selv å tilby. Det er etter vår mening en virkelighetsresistent tilnærming til kundene sine. Det er heller ikke slik at norsk bokbransje har definisjonsmakt til å redusere antallet e-boklesere til to. Dette tilsvaret er skrevet på en tablet, som først og fremst brukes som e-bokleser, på tross av mangelen av dyrt, patentert eblekk.

    Vi etterspør en kundeorientert tilnærming til eboka, en som tar innover seg en digital distribusjon i et globalt marked. I en virkelighet fanget i disruptive teknologier er forsvar ikke et godt angrep..

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: