Ny teknologi til ingen nytte?

by

Folk er flinke til å kontakte Forbrukerrådet når det er noe de lurer på, eller synes er galt. I forrige uke ble vi kontaktet av en som hadde kjøpt seg ny TV, men som skuffet måtte konstatere at denne ikke fungerte som han hadde regnet med.

Det markedsføres TV-er med mange ulike funksjonaliteter, en av disse er muligheten for opptak til en ekstern USB-harddisk. Da skulle vel problemet med å få med seg film på hytta, på reise eller på barneværelse være løst?

Neida, selvfølgelig ikke.

Vi er kjent med at disse opptakene kun fungerer på den enheten du har hentet opptaket fra – det vil si den TV-en harddisken er koblet til. Men vår mann får ikke engang gjort opptak.

Fra Canal Digital, som er hans TV-distributør, fikk han dette til svar:

«Våre opptaksdekodere krypterer alle opptak på grunn av fare for videredistribusjon. Da dette for så vidt blir gjort gjennom din TV, så har ikke Canal digital videre service angående saken».

Vår mann skriver til oss:

«Jeg står iallfall foreløpig igjen med en TV som ikke har den funksjonalitet som den skulle ha. Jeg har nå selv brukt masse timer på dette og prøvd å finne ting som jeg kan ha misforstått eller gjort feil. Jeg har rimelig høy utdannelse i data, har vært datalærer i over 30 år og jobber mye personlig med data hele tiden. Jeg burde jo derfor ha alle forutsetninger for å kunne koble en harddisk til en TV og gjøre et opptak!  Og dette som ifølge reklamen skulle være kjempeenkelt? »

Forbrukerrådet har bedt Canal Digital og Elektronikkbransjen om deres mening. Det er klart at det er rettighetshavernes krav om kryptering som starter hele problemet. Samtidig er det butikken vi forholder oss til når vi for eksempel kjøper TV. Det er en selvfølge at varene skal fungere som lovet. Gjør de ikke det, så må informasjonen endres eller varen sendes tilbake til lageret.

Men aller helst ønsker vi oss en hjelpende hånd i kampen for å bedre og mer brukervennlige produkter. Å legge meningsløse hindringer i veien for betalende kunder er ingen tjent med. Og det er ikke alltid like lett å se fremskrittet med å låse tv-opptakene våre til en avspiller, når vi for 30 år siden fritt kunne ta med oss videokassetten både ned i kjellerstuen og på hytten.

Oppdatering (17. november):  TV-produsenten tok ansvar til slutt, og  kunden fikk tilsendt en oppdatering.  Dermed er opptakene i gang, og vi får regne med at alt er på plass til neste kunde.

 

Stikkord: , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: